Announcement

Collapse
No announcement yet.

hvordan er det å krysse forksjellige merker i et frontsett`?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hvordan er det å krysse forksjellige merker i et frontsett`?

    tenkte jeg skulle selge mitt morel dotech ovation 4" frontsett, da jeg mest sannsynlig skal kjøpe meg en ny bil som må ha 6.5" mellomtone.

    fikk da et tips om at jeg kunne feks kjøpe bare 6.5" mellomtone og koble på delefilteret istedenfor 4".

    er dette å anbefale?
    tenkte da på RW165/1 fra seas lotus
    http://www.mamut.net/dynabel/subdet158.htm
    mvh Sindre Carlsen

  • #2
    Du kan jo gjøre som jeg har planer om...
    Diskant og mellomtone i dashbord-området og midbass i dørene.
    Og så bruke 4 forsterkerkanaler på det slik at du deler aktivt mellom mellomtone og midbass.
    Ser ut til at det blir Alpine + Focal her forresten

    Comment


    • #3
      tenkte jeg enten skulle bytte ut hele frontsettet eller bare mellomtonen.
      å gjøre slik du skal blir for kostbart for meg da jeg har alle forsterkere jag har planer om. har bare en litt kraftig 2kanaler.

      så er det greit å bytte ut morel mellomtonen min, mot en seas midbass? delefilteret og alt er det samme som før. morel dotech ovation.
      mvh Sindre Carlsen

      Comment


      • #4
        mulig det blir litt kluss sindre, da den nye midbassen du tenker på spiller dypere osv en den lille 4 tommeren.. i tilegg tåler den vel kansje mer slik at ikke delefilteret er helt med på laget..
        kansje det beste å bytte hele..?

        Comment


        • #5
          Da ville jeg nok ha byttet hele settet ja...
          Delefilteret er nok ikke akkurat tilpasset 6,5" mellomtone.

          Comment


          • #6
            men da tror jeg jeg må gjøre det ja...
            søren heller
            mvh Sindre Carlsen

            Comment


            • #7
              nja.. noe enig med å skifte MEN delefiltre til morel er en vanlig 2 veis -selv om den er beregnet til en 4"... dvs at den har en vanlig delefrekvens mellom bass/diskant og nedover er ikke begrenset... som alle andre 2 veis komponent sett... eneste vanskelig er folsømheten mellom de 2 forkjellige elementene men man kan jo justere styrken til diskanten -som kan eventuelt kompensere for nivå forkjell
              --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
              -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

              Comment


              • #8
                Originally posted by matador View Post
                ... dvs at den har en vanlig delefrekvens mellom bass/diskant og nedover er ikke begrenset...
                Er delefrekvensen kanskje høyere med 4", slik at en 6,5" kan slite med å spille like bra på de øverste frekvensene?

                Comment


                • #9
                  Originally posted by freddie View Post
                  Er delefrekvensen kanskje høyere med 4", slik at en 6,5" kan slite med å spille like bra på de øverste frekvensene?
                  Har aldri vært borti at filteret har annen delefrekvens om det er 4" eller 6". Diskanten spiller ikke lenger ned selv om det er en 4" eller 6".

                  Om det er snakk om 2-veis i 4" kontra 2-veis 6" så er svaret nei (i 99% av tilfellene).
                  Mvh
                  Pål Andréas Bryng
                  Bilstereosenteret.no
                  Vi forhandler bl.a.:
                  Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                  Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                  Følg oss på Facebook
                  Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                  Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                  Comment


                  • #10
                    så vil det si at det kan bli fullt brukbart å bare bytte mellomtonen?
                    mvh Sindre Carlsen

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by InstallBay View Post
                      Har aldri vært borti at filteret har annen delefrekvens om det er 4" eller 6". Diskanten spiller ikke lenger ned selv om det er en 4" eller 6".

                      Om det er snakk om 2-veis i 4" kontra 2-veis 6" så er svaret nei (i 99% av tilfellene).
                      Ikke? Trodde du hadde litt mer peiling på hva du solgte enn som så

                      Jeg har hatt både Hertz HSK 130 og 165, de har ikke samme filtre. Det ene deler ved 3,3k og det andre ved 3,5k. Men til ditt forsvar er vel dette 5,25" og 6,5" da

                      Vet ikke hvor avanserte filtre Morel har, men ser ikke bort ifra at det kan være noen korreksjonskretser der. Og om man velger ny mellomtone med annen følsomhet og litt annen impedans blir det nok best og bytte hele settet.
                      Alpine
                      Audison
                      Hertz
                      Soundstream

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by spade View Post
                        Ikke? Trodde du hadde litt mer peiling på hva du solgte enn som så

                        Jeg har hatt både Hertz HSK 130 og 165, de har ikke samme filtre. Det ene deler ved 3,3k og det andre ved 3,5k. Men til ditt forsvar er vel dette 5,25" og 6,5" da

                        Vet ikke hvor avanserte filtre Morel har, men ser ikke bort ifra at det kan være noen korreksjonskretser der. Og om man velger ny mellomtone med annen følsomhet og litt annen impedans blir det nok best og bytte hele settet.
                        forkjellen mellom 3,3k og 3,5k vil du ikke høre uten videre faktisk... årsaken til det kan være at den ene elementen har en ryddigere/jevnere frekvensgang lengere opp enn den andre. Delefilter teknikk er ikke så vanskelig bare man forstår hvordan de henger sammen i forhol til hverandre

                        Altså enklest er å bytte hele settet men som spurt om å bruke en annen element er ikke noe vanskeligere -særlig når det er snakk om Seas elementer da disse pleier å stemme noenlunde bra i parametrene sine. Hadde vært en annen jalla merke ville jeg ikke anbefalt å gjøre.
                        --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                        -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                        Comment


                        • #13
                          Som det ser ut på www.morel.no så har ditt delefilter en delefrekvens på 1800hz med -6db lo-pass til midbassen og -12db hi-pass til diskanten.

                          Dette filteret kan du koble sammen med ett annet element med tilsvarende impedanse (f.eks. seas 6,5" med 4ohm spole) uten at det vil gjøre noe innvirkning på diskanten din, eller at det vil gjøre annet enn å dele seas midbassen ved 1800hz -6db.

                          Om det passer sammen lydmessig er jo umulig å svare på uten å faktisk teste det, men kan ikke se at det skulle gi noe problemer ellers..
                          [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                          [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                          [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by spade View Post
                            --men ser ikke bort ifra at det kan være noen korreksjonskretser der. Og om man velger ny mellomtone med annen følsomhet og litt annen impedans blir det nok best og bytte hele settet.--
                            apropos spade, de fleste bilstereo komponent sett eller coax/flerveis som bruker passive delefiltre har som regel IKKE impedans korreksjon ledd... da akustikken mellom de forkjellige biler er for variert og spredt til å bruke tid og penger for å gi en noenlunde linjært impedans kurve... derfor er viktig med strøm sterk forsterkere som kan takle de forkjellige dynamiske impedanser. Så, som joakim allrede nevner det eneste som man må ta hensyn til er impedansen på den nye elementen som bør matche til elementen som satt der før.... skulle tro at joakim viste hva han prattet om gitt...
                            --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                            -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by matador View Post
                              ... Så, som joakim allrede nevner det eneste som man må ta hensyn til er impedansen på den nye elementen som bør matche til elementen som satt der før...
                              Hvor effektivt elementet er (dB/W) er vel heller ikke helt uvesentlig?

                              Comment

                              Working...
                              X